David Cage’in PS4 sunumunda söyledikleri üzerine

Şimdiye kadar oynadığım en güzel, en değişik video oyunu Heavy Rain’in yaratıcısı David Cage 2013’ün son günlerinde piyasaya çıkması beklenen PlayStation 4’ün tanıtım toplantısında, yeni konsolun kanlı canlı oyun karakterleri yaratılmasına imkân vereceğini söyledi.

Heavy Rain’i oynadığımdan beri David Cage’in, oyuncuları oyunun içine çekmek konusuna ne kadar önem verdiğini biliyorum. Bu oyun, sunumu (grafikleri, görüntü yönetimi, ses tasarımı vs.) itibarıyla, aynı dönemde piyasaya çıkan oyunların hemen hepsinden üstündü; ama Heavy Rain’i diğerlerinden ayıran ve benim, neredeyse hiç ara vermeden 2 gün boyunca başında oturmamı sağlayan en önemli özelliği sürükleyici hikâyesi ve oyun içinde alınan kararların geri alınamamasıydı. Yani: dört farklı oyun karakterini yönettiğiniz oyunda, karakterlerden biri ölürse oyuna, en son kaydettiğiniz noktadan yeniden başlamıyordunuz; oyun (hikâye) o karakterin ölümünden sonra farklı bir yönde akıyordu. Dolayısıyla her oyuncu farklı bir oyun deneyimi yaşıyor, oyun içinde aldığı kararlardan dolayı sorumluluk hissediyordu.

Heavy Rain’den neredeyse 2 sene sonra çıkan Uncharted 3, grafik  ve özellikle ses tasarımı açısından çok daha iyiydi; hatta hikâyesi de sürükleyici bir aksiyon filmi gibiydi (Zaten yakında Hollywood uyarlamasını izleyeceğiz; içimden bir ses, tek filmle yetinmeyeceklerini söylüyor). Çok eğlenceli olmasına rağmen Uncharted 3, Heavy Rain’in yarattığı etkinin çok uzağındaydı; çünkü rail-shooter denen tarzda bir oyundu: oyunun hikâyesi bir ray (rail) üzerine oturtulmuştu ve o yoldan sapmak imkânsızdı. Söz gelimi oyunun baş karakteri Drake, kötü adamlarla girdiği bir çatışmada ölürse oyun, son checkpoint‘e geri sarıyor, aynı çatışma, Drake herkesi öldürünceye kadar tekrar ediliyordu; hikâyenin devam edebilmesi için Drake’in çatışmadan sağ çıkması şarttı. Bir noktada takılıp, bir türlü ilerleyemeyen oyuncu aynı aşamayı, kötü adamların ne zaman ve nereden saldıracaklarını bilerek tekrar tekrar oynamak zorundaydı.

Heavy Rain’i Uncharted’tan (ve diğer oyunlardan) ayıran başlıca özelliği hikâyesiydi ve David Cage’in üzerinde en çok durduğu nokta da buydu. İşte bu nedenle, Cage’in geçen sene Game Developers Conference’da Kara‘nın ve geçen hafta da PlayStation 4’ün sunumunda -hikâyenin önemine değinmeksizin- teknolojik gelişmelerin, oyuncuların duygusal olarak bağlanabileceği oyun karakterlerini beraberinde getireceğini söylemesini ilk başta yadırgadım (Söz konusu sunumlarda ve hatta Cage’in firması Quantic Dreams’in yeni çıkacak oyunu Two Souls’daki karakterlerin son derece gerçekçi göründüğünü teslim ediyorum). Özellikle yukarıdaki videoyu izlerken, “Cage, hikâyenin önemini göz ardı etmeye mi başlıyor”, dedim kendime; ama çok geçmeden şunu fark ettim: David Cage, uzun süredir sadece PlayStation için oyun geliştiriyor; dolayısıyla Sony’yle arasında bir tür bağ olmalı (Gönül bağı veya “tamamen duygusal” bir bağ). Bu nedenle Cage’in, salt teknolojik gelişmelerin ilgi çekici karakterler yaratmak için yeterli olabileceği minvalindeki sözlerine kendisinin de inandığını zannetmiyorum. Heavy Rain varlığını Sony’ye borçluydu; başarısını ise Cage’in kurduğu dünyaya. Cage, PlayStation oyunları üretmeye devam edebilmek için, bir süredir PlayStation’dan zarar eden Sony’nin reklamını yapmaya çalışıyor bu sözlerle. Yoksa gerçekten, yukarıdaki videonun sonlarında dediği gibi, “gerçek hayatta yaşayamayacağımız duyguları video oyunlarında yaşayabileceğimizi” düşünmüyor herhâlde.

Peki, örneğin, hiç âşık olmamış bir insanın, yapay zekânın yönettiği bir oyun karakterine gerçekten bağlanması, âşık olması ne zaman, nasıl mümkün olacak? Cage, böyle bir durumu mu kastetti? Cronenberg’in eXistenZ’ine de girerdik; ama o da başka sefere kalsın.

Türk Dil Kurumu’ndan aradılar; stoklardaki bütün şapkaları bu yazıda ben kullanmışım; o yüzden siz bir süre daha hâlâ’yı hala diye yazabilirmişsiniz.

Reklamlar
Bu yazı video oyunları içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s